L'Arxiu municipal és el principal servei responsable de preservar el patrimoni documental generat per l'Administració municipal i institucions locals de Monistrol de Montserrat, i també garantir la preservació de testimonis documentals que els ciutadans i les entitats hi vulguin dipositar mitjançant cessió o donació.
L'Arxiu també és una institució administrativa de gestió de les competències municipals que ofereix a la ciutadania, acadèmics i públic general recursos per a la recerca i difusió històrica o per exercir els seus drets en matèria de transparència.
L'Arxiu Municipal de Monistrol de Montserrat està gestionat per l'Oficina de Sistemes i Serveis d'Informació de l'Ajuntament de Monistrol de Montserrat.
La documentació propia del fons de l'ajuntament de Monistrol està classificada en les seccions següents:
Tota la documentació emesa en formats electrònics a partir de l'any 2017 forma part de l'Arxiu Electrònic Únic del Fons de l'Ajuntament de Monistrol de Montserrat.
Part del fons de l'administració local de l'Ajuntament de Monistrol de Montserrat, relativa als segles XIV-XX, es troba temporalment ubicada a l'Arxiu Comarcal del Bages.
Actualment, s'està treballant cap a un retorn parcial o complet previst per al període 2025-2027.